berita

‘Tiada Niat Jahat’ – Bendera Indonesia Dicetak Terbalik, Ini Respon YB Khairy Jamaluddin

August 20th, 2017 | by Arini Saleh | 14 comments
24.5K
reads
3.7K
shares
Isu & Kontroversi

Malam tadi telah berlangsungnya upacara Perasmian Sukan Sea 2017 di Stadium Nasional Bukit Jalil. Ternyata memang gah dan sangat meriah majlis pembukaan tersebut.

Namun, kesilapan cetakan bendera Indonesia pada buku panduan Sea Games 2017 telah menimbulkan kemarahan penduduk Indonesia. Didapati bendera tersebut telah dicetak terbalik. Ini respon YB Khairy Jamaluddin.

Bendera dicetak terbalik

Di twitter, Imam Nahrawi iaitu Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia telah memuatnaik satu status marah kerana terdapat kesalahan cetakan mengenai bendera negara Indonesia. Bendera tersebut telah dicetak terbalik. Beliau menganggap perkara ini sangat menyakitkan.

Please accept my sincere apologies

Sehubungan dengan itu, Menteri Belia & Sukan Malaysia, YB Khairy Jamaluddin memohon maaf di atas kesilapan tersebut. Beliau menyatakan tiada sebarang niat jahat dan amat kesal dengan perkara ini.

Antara komen netizen

sumber : twitter Imam Nahrawi , Berita Harian Online

14 Comments

  1. Bani Melayu says:

    standard la keja cincai

  2. Tsar says:

    Kecuaian org lain, kj kena mintak maaf. Yg bertanggungjawab tu kena potong gaji laa.
    Yg komen tu, jgn boh naa Imam la kalo komen tak serupa org sabar

    • Bijak la sikit says:

      Kalau orang buat bendera malaysia ada 12 jalur apa ko rasa???
      Isu bendera bukan isu kecil..

      • chiara says:

        betul….kalau kene kat kita samalah apa yang diorang rasa…silap dan perbetulkan…

    • Tsar bodoh says:

      Si tsar ni mungkin sibodoh yang xtau makna bendera bagi sesebuah negara, bendera ko pun ko xtau rupanya kan????? Ko ingat semua org bodoh cam ko ke? Dah tentulah kj kene bertanggung jawab sebab dia mentri belia dan sukan, benda ni dah jadi kes dua negara x kan lah percetakan tu pi indonesia mohon maaf. Sabar tu ade tempatnya nasib baik kepala ko tu x kene balun komen bodoh cam ni. Nk komen tu pakai otak sikit jangan menambah malu mesia kene mengaku dah buat salah ade paham

      • Nina says:

        Yang kau meroyan ni apahal?Indon ke?Waktu diaorang pijak2 & berak kat bendera Malaysia tak ada pun menteri Indon nak minntak maaf.Kita aje nak mengalah.Dah la pendatang diaorang banyak buat taik kat sini.Porah!! peduli apa aku kalau diaorang nak melenting.

  3. prihatin says:

    Jgn pandang remeh & minta maaf sekali lalu mcm tu shj..kena buat permohonan maaf secara rasmi. Ini membabitkan kedaulatan & kehormatan ssbuah negara.

    • Aku says:

      Kesilapan besar yang susah nk diterima dek akal sehat. Persiapan sukan sea ni dah lama kot, 2 tahun sejak mlysia sah jadi tuan rumah tak kan lah tak cukup lagi, lepas cetak buku tu xde org yang chek ke??? Cakap besar bab kegemilangan tpi hal sepenting ini boleh terlepas pandang memang cuai sesangat. Bendera tu lambang kebanggan sesebuah negara, bukan mudah rakyat indonesia nk maafkan kecuaian ni memang patut pon diorang marah. Adeihhh buat keje cincai memalukan

      • ewww says:

        indon ni tahu pulak soal maruah… dulu indon ni pergi letak taik dekat bendera kita x der sorang pun menteri indon nak mintak maaf…

    • dida says:

      adik tak tengok berita ke??

  4. Sandwich says:

    dulu indon gi bakar bendera malaysia depan kedutaan tu ader ke indon nak mintak maaf ????? menteri indon buat x tahu je…. ni dah elok dah ni KJ mintak maaf.

  5. ewww says:

    kalau indon x kecoh… x der sape tahu hal ni. dah lah indon maling bendera negara ********….

  6. ewww says:

    aper lah sgt bendera terbalik berbanding indon ni buat dekat bendera Malaysia. kenapa indon malu ker dgn negara rantau asia ??? indon ni letak taik dekat bendera malaysia x malu pulak , kalau time dia bukan main heboh soal maruah… puiihh !!

  7. polis comel says:

    la la la…maybe nie start nak ww3????ko bolehla perlekeh ucapan indon….tapi soal negara dan bendera ko jangan memain dengan diorang……sanggup bergasak sampai mati indon hanya kerena bendera….hati hati rakyat indon tu ultra patriotik