berita

11 Tanda Korang Sebenarnya Memang Nak Berhenti Kerja Tanpa Sedar

April 7th, 2015 | by Ai
Make-It-Senang

office-space-1-meme-generator-i-m-not-quitting-my-job-i-just-not-going-to-go-there-anymore-7569d5

Adakah korang salah satu pekerja yang tengah tunggu masa untuk menghantar surat berhenti kerja kepada majikan? Kebiasaannya bila mendengar berita mahu berhenti kerja, kita selalu menganggap seseorang pekerja itu ataupun majikan tersebut bermasalah.

Tapi, marilah kita memandang dari sudut yang positif. Tak semua keputusan berhenti kerja dibuat kerana korang tertekan atau mempunyai perselisihan faham dengan majikan, betul tak?

m9sjpdN

Walau apapun sebabnya, meh kita tengok tanda-tanda yang korang sebenarnya memang dah tanam niat untuk berhenti dan buat perkara-perkara di bawah ni tanpa sedar.

1. Kurang Buat Kerja

tumblr_lxwjymZZJT1qiros0o1_500

Serba pemalas. Nak pergi pantry pun korang tak kuasa nak bangun dari tempat duduk.

2. Dah Pandai Masuk Lambat, Balik Awal

sorryimlate

Selamba je kan? Mentang-mentang dah nak berhenti.

3. Pergi Lunch 3 Jam

late1

giphy

4. Celik Mata Dan Tak Ada Semangat Nak Pergi Kerja

aaab6765744bae0ea5a71f94ac5194c4

Selalu rasa macam ni? Maknanya, bolehlah cari kerja lain sebab korang memang dah tak ada semangat nak teruskan kerja yang sekarang ini.

5. Malas Nak Bersiap Kemas-Kemas Ke Pejabat

anigif_enhanced-buzz-30428-1373393494-6

Kalau awal-awal kerja dulu, gigih gosok baju kerja setiap malam sebelum tidur. Tapi sekarang, habiskan masa setengah jam fikir nak pakai baju apa. Dah bosan letteww!

6. Rasa Plastik Dengan Rakan Sekerja

tumblr_mzl4l5yx7t1t4kinyo1_500

7. Tak Endah Cakap Bos

Nobody_cares_glee-wikia-com

Apa pun yang dia cakap dah tak masuk dalam fikiran korang. Ibarat masuk telinga kiri, keluar telinga kanan.

8. Kerap Ambil MC

tumblr_inline_mg47atfSrR1r1yr6b

Kebiasaannya bukan sebab sakit betul pun. Tapi sebab korang rasa tekanan di pejabat tak dapat dibendung lagi dan apa yang korang perlukan hanyalah tidur sepanjang hari.

9. Simpan AL Untuk Tolak Notis

tumblr_inline_mklcpfSUVf1qz4rgp

Sesetengah majikan menetapkan korang perlu hantar notis 3 bulan sebelum berhenti. Wow, lamanya! Perkara terbaik ialah kumpulkan cuti tahunan (Annual Leave) dan tolaklah seberapa banyak cuti yang boleh ditolak. Bolehlah keluar dari office tu cepat sikit.

10. Tak Sudi Terima Counteroffer

0n4r6d

upqjk

11. Mula Benci Hari Isnin, Selasa, Rabu, Khamis & Jumaat

53bc64d7ed95e

Dan hari yang paling ditunggu-tunggu ialah Sabtu dan Ahad sahaja.

Jadi, jika korang ada terpalit beberapa ciri kat atas ni, sila fikirkan semula kehendak korang untuk terus bekerja atau berhenti sahaja. Mana tahu rezeki korang ada di tempat lain pula. Kadang-kadang kita kena berani cari peluang baru untuk jadikan hidup kita lebih bermakna.