berita

Cara Mudah Tanam Kunyit Dalam Pasu Yang Semua Orang Boleh Buat

February 19th, 2019 | by Shafika
Make-It-Senang

Kunyit bukan saja dijadikan sebagai salah satu bahan dalam masakan, malah tumbuhan ini mempunyai 1,001 khasiat untuk kecantikan luaran dan dalaman seseorang. Buat pengetahuan anda, kunyit digunakan sebagai bahan penjagaan kulit sejak zaman nenek moyang kita dahulu. Bagus kan?

Selain boleh didapati di kedai-kedai, anda juga boleh tanam sendiri. Menerusi Kelab Deko Malaysia, seorang individu berkongsi cara-cara betul dan mudah untuk tanam pokok ini. Jom cuba!

Cara tanam kunyit

Ikuti perkongsian mudah individu ini untuk tanam kunyit :

“Baru nak menanam, memang mencabar kan? Orang kata, pandai tanam, pokok hidup, sebab tangan sejuk…Tak pandai tanam,
Tangan panas, hehehe..Macam-macam lah analoginya….

Yang penting, nak buat apa-apa pun, perlu tuntut ilmu dulu.. Jom belajar cara tanam kunyit, esok, sebelah petang, dah boleh mula tanam, jika tidak rumit… InsyaaALLAH….”

Cara-caranya..

1.  Pergi ke kedai atau pasar yang menjual kunyit hidup.

2.  Pilih kunyit yang sudah keluar mata tunas. Lagi besar mata tunas, lagi bagus. Kalau dah keluar daun dia lagi senang. Haha,    senangkan? Tak payah nak susah2 bagai. Tapi yang susah nya adalah tidak banyak kedai yang kunyitnya dah keluar mata tunas. Kena pergi 2-3 kedai baru jumpa.

3. Mata tunas ni senang dikenalpasti. Warna dia sedikit keputih-putihan. Menandakan kunyit itu dah sedia untuk mengeluarkan pucuk.

Alihkan pokok untuk pembesaran maksimum

4. Sediakan tanah dengan komposisi 50% pasir, 50% tanah biasa. Tanam kunyit yang anda beli lebih kurang sedalam 2-3 inci dalam tanah. Siram 2 kali sehari. Medium pasir ini memudahkan anak pokok bercambah dan supaya anak pokok tidak teremdam air yang banyak hingga terencat tumbesarannya. Biasanya daun keluar dalam masa seminggu atau 2minggu.

5. Setelah dah keluar daun dan anak pokok dah setinggi sejengkal, alihkan anak pokok ke tanah biasa atau tanah bercampur kompos. Ini untuk membantu pembesaran yang maksimum.

Tips lain..

 

“Bila kita dah pindah ke tanah ini kita akan lihat anak pokok membesar dengan sihat insyallah. Tak perlu baja pun tak mengapa. Anak pokok kunyit ini perlu ditanam ditempat yang panas tapi sedikit terlindung.

Maksud saya cahaya matahari pukul 10 pokok masih terlindung cahaya matahari. Dan bila petang pukul 4 dah terlindung cahaya terik matahari…Selamat Mencuba :) ”

Sumber : Kelab Deko Malaysia