berita

Dikecam Banyak Tak Jawab Soalan Ketika Debat Doula, Wanita Ini Tampil Pertahankan Diri

February 23rd, 2019 | by Shafika
Isu & Kontroversi

Selepas rancangan Analisis semalam, nama Hayati Muzaffar menjadi bualan hangat orang ramai. Rata-ratanya menganggap Puan Hayati tidak menjawab fakta. Tak kurang juga yang mengkritik cara jawapannya itu terpelesong ke lain.

Menjawab kembali kritikan netizen, dia memuat naik beberapa post untuk menerangkan penjelasannya dalam rancangan itu. Dia turut mengatakan dia hanya membuat kelas coaching sahaja, bukan menjadi Doula.

Minta maaf lah tak menjawab soalan

Menerusi status terbarunya, Puan Hayati luah rasa kecewa dituduh tidak memberi fakta tepat. Dia turut memohon maaf kerana tidak menjawab soalan.

Childbirth buat kelas persendirian

Dia tidak dapat menerima kritikan netizen mendakwa dia tidak mengeluarkan sebarang fakta tepat di rancangan itu. Menurutnya, Childbirth Educator ada kelas persendiriannya tersendiri.

Tambahan, dia akui Doala hanyalah peneman kepada ibu bersalin sepertimana diberitahu di siaran langsung semalam.

Menjawab isu sentuhan kulit ke kulit..

Di dalam perbincangan itu, moderator bertanya apa tindakan yang dilakukan jika uri tidak keluar dalam masa 30 minit hingga 1 jam selepas kelahiran. Jawapan diberikan Puan Hayati membuatkan ramai yang terhibur dan menganggap ianya tidak munasabah.

Kita akan letak bayi atas pangkuan dada ibu, bagi skin to skin, apabila bayi dapat bau air ketuban ibu, ia akan merangsang pituitary gland ibu untuk secrete hormon yang akan menolak uri keluar. – Puan Hayati

Walau bagaimanapun, Puan Hayati memberikan bukti menerusi video Youtube ulasan Doula di UK.

Fungsi penjagaan mesra ibu hospital rakan bayi

Apabila ditanya moderator mengenai kepentingan Doula, Puan Hayati akui salah satu objektif adalah bagi menurunkan kadar pembedahan Czer.

Kelahiran tidak selamat?

Sumber : Hayati Muzaffar