berita

‘Hingga Saat Mandikan, Kebumikan. Mak Ayah Dia Cuma Mampu Tengok & Menangis Dalam Video Call’

April 12th, 2020 | by Shira
Kini Trending

Hati ibu bapa mana yang tidak sedih apabila anak yang dikandung selama 9 bulan akhirnya pergi buat selama-lamanya. Perasaan sedih dan perit itu memang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Lebih meruntun hati apabila tidak dapat bersama-sama anak disaat-saat akhir pemergiannya,

Terbaru, seorang pengguna Twitter, MSazriman yang juga berkhidmat sebagai jururawat peribadi menceritakan pengalamannya apabila melihat seorang pesakitnya menghembuskan nafas terakhir tanpa keluarga disisi.

Ujian besar buat keluarga arwah

Arwah nazak, keluarga duduk jauh

Menceritakan kisah itu, Sazriman memberitahu pesakit yang juga merupakan jirannya itu mengalami sakit teruk dan dikatakan sudah tiada harapan untuk sembuh. Atas permintaan arwah yang ingin menghembuskan nafas terakhir di rumah, ahli keluarga akhirnya bersepakat untuk mengupah jururawat untuk menjaga arwah. Difahamkan, hanya arwah dan adiknya sahaja yang tinggal di rumah berkenaan manakala ibu bapanya kini ‘terkandas’ di US dan tidak boleh pulang ke Malaysia kerana negara tersebut telah diperintah untuk lockdown.

Arwah kongsi cerita

Ketika berbual, arwah sempat menceritakan kepada Sazriman serba sedikit mengenai dirinya dan keluarga. Tambah arwah, ibunya juga sering terlepas hari-hari penting bersama keluarga disebabkan kesibukan bekerja.

Arwah tinggal berdua dengan adik

Janji akan jaga arwah

Menurut Sazriman, ibu arwah kerap menghantar mesej kepadanya dan meminta tolong untuk menjaga serta melihat keadaan kedua-dua anaknya itu.

Arwah tetiba jatuh sakit

Setiap hari mak video call

Tambah Sazriman lagi, setiap hari ibu arwah video call untuk melihat keadaan anaknya itu. Disebabkan US sedang lockdown dan Malaysia kini menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), maka ibunya tidak dapat pulang untuk menziarahi anaknya. Namun, hari-hari terakhir arwah, ada dalam kalangan rakan-rakan baiknya yang datang melawat tetapi mereka terpaksa datang ziarah bergilir-gilir kerana PKP.

US lockdown, ibu bapa tak dapat balik

Menurut Sazriman, dia sudah nampak tanda-tanda yang menunjukkan arwah akan pergi tidak lama lagi. Jika dilihat pada keadaan arwah, dia cuba untuk melawan sakitnya untuk terus hidup. Ibu bapanya yang sedang video call juga sudah redha dan tidak sanggup melihat arwah menahan kesakitan. Allah lebih sayangkannya, arwah kemudian telah menghembuskan nafas terakhir.

Al-Fatihah

Sumber: MSazriman

SKIP THIS AD ×