berita

Kalaulah Pengasas KFC Bunuh Diri, Korang Takkan Dapat Nikmati Ayam Goreng Sedap.. Ini Kisahnya

October 11th, 2018 | by Shafika
Isu & Kontroversi

Tidak dinafikan sebalik kejayaan seseorang, pasti ada kisahnya tersendiri. Bukan mudah untuk mencapai kejayaan tanpa rintangan, itulah yang berlaku kepada pengusaha makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC). Bayangkan dia pernah gagal dalam hidupnya sehingga menyebabkan dia mengambil keputusan untuk membunuh diri. Namun apa yang terjadi selepas itu sungguh mengagumkan.

4 kali hilang kerja

Pada usia 5 bapanya meninggal dunia. Pada usia 16 dia berhenti sekolah. Pada usia 17 dia sudah kehilangan empat pekerjaan. Pada umur 18 tahun dia berkahwin. Antara usia 18 dan 22, dia adalah seorang konduktor kereta api dan gagal. Beliau menyertai tentera . Beliau memohon untuk masuk sekolah undang-undang tetapi ditolak. Dia menjadi seorang jurujual insurans dan gagal lagi. Pada usia 19 beliau menjadi seorang bapa.

Pada usia 20 isterinya meninggalkan dia dan mengambil bayi perempuan mereka. Beliau menjadi seorang tukang masak dan pencuci pinggan di sebuah kafe kecil. Dia gagal dalam percubaan untuk menculik anak perempuan sendiri, dan akhirnya dia yakinkan isterinya untuk pulang ke rumah. Pada usia 65 beliau bersara. Pada 1hb persaraan beliau menerima cek daripada Kerajaan bernilai $ 105. Beliau merasakan bahawa Kerajaan telah berkata “bahawa kamu tidak dapat menyediakan untuk dirinya sendiri”.

Banyak kali cuba membunuh

Beliau memutuskan untuk membunuh diri kerana dia telah gagal begitu banyak kali. Dia duduk di bawah pokok menulis kemahuannya, tetapi sebaliknya, beliau menulis apa yang akan dicapai dengan hidupnya. Dia sedar ada banyak lagi yang dia tidak lakukan. Ada satu perkara yang dia boleh lakukan lebih baik daripada orang yang dia tahu. Dan itu adalah bagaimana untuk memasak. Jadi dia meminjam $ 87 dari cek yang dimilikinya untuk beli dan goreng beberapa ayam menggunakan resipi kemudian pergi rumah ke rumah untuk menjual mereka kepada jirannya di Kentucky.

Walaupun pada umur 65 tahun beliau bersedia untuk membunuh diri kerana kegagalannya. Tetapi pada usia 88 Kolonel Sanders, pengasas Kentucky Fried Chicken (KFC) Empire adalah seorang jutawan. Moral cerita: Attitude (SIKAP) Ia tidak pernah terlambat untuk bermula sekali. PALING PENTING, IA ADALAH TENTANG SIKAP ANDA. JANGAN PUTUS ASA WALAU SESUKAR MANA CABARAN SEKALIPUN. Anda mempunyai apa yang diperlukan untuk berjaya. Pergi untuk itu dan membuat perbezaan. Tak akan ada kejayaan tanpa usaha. Ia tidak pernah terlalu tua untuk mempunyai impian.

Sumber : Puan Kemmy Leader Jsd

The following two tabs change content below.

Shafika

Content Champion at Rev Asia Berhad
I'm not fat, I'm just easy to see

Most Read Today