berita

‘Keke Challenge, Trend Yang Menjahanamkan Nilai Moral Orang Islam’ – PU Amin

July 20th, 2018 | by Amat
Isu & Kontroversi

Selepas TikTok, viral pula di laman sosial video #kekechallenge dimana individu perlu keluar dari kereta dan menari di tepi kereta sambil kenderaan tersebut bergerak. Trend ini digunakan untuk meraih populariti dan hiburan untuk tontonan umum.

Artikel berkaitan: [VIDEO] Demam #Kikichallenge Semakin Merebak. Kesian Siti Sarah!

Pencetus Ummah, Amin lantang menegur individu yang membuat #Kekechallenge di media sosial yang menganggap mereka lebih pentingkan populariti dari agama.

Nak menari lentik buat depan orang yang halal

View this post on Instagram

Tadi aku terkesan bila aku nampak depan mata budak perempuan marah ngomel ngomel dengan bapak dia sebab bapak dia tak record betul betul masa dia tengah joget nak buat keke challenge ntanh pebende ntah. . Aku cuma nak cakap ingat dalam Al Quran ada Surah An Nisa , Surah yang Allah Swt buat khusus untuk memuliakan dan menghormati wanita . Nak menari berjoget lentik macam mana pun buat dalam rumah depan orang yang halal.. . Pesanan dan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh aku abang bebel. Adeh lepas satu satu budaya pamer maksiat ni wujud . Aku hanya mampu menegur sahaja . Kalau marah tak suka maknanya korang tengah makan cili . Babai Everybody ✌🏻Aku tegur bukan sebab aku ni budak skema baik soleh ya malaikat , tapi aku tak nak masyarakat buat benda pelik pelik yang tak ada manfaat.. . Nabi sabda : ‘Tinggalkan benda yang tidak bermanfaat’ . So korang sharelah nasihat aku kat FB sebab FB aku kena block lagi ni . #Jangan #Jadi #Pembaris

A post shared by PU Amin (@pencetusummah_amin) on

Trend menjahamkan nilai moral

Bukan saja-saja aku berani nak cakap benda ni, bila aku tegur ramai kecam balik, tapi ini satu trend yang menjahanamkan nilai moral orang melayu islam. Aku masih belum nampak orang bukan melayu bukan islam buat benda ni. Kalau ada mungkin tak banyak nak dibandingkan.

Aku minta maaf banyak-banyak kalau ramai marah, ramai kata ketinggalan zaman. Hari ni hari JUMAAT, harap harap tiada siapa yang berjoget buat benda ni masa OTW pergi Solat Jumaat sebab kejap lagi aku baca khutbah dekat Masjid Ar Raihan Kajang, aku nak cerita pasal Kiki dan Transsss. Masa khutbah jangan buat story pula.

Sumber: PU Amin

Most Read Today