berita

Pasangan Ini Travel Ke Krabi 4H 3M Dengan Bajet RM800 Je, Korang Pun Boleh Kalau..

March 2nd, 2016 | by Arini Saleh
Travelogue

krabi 4h3m

Siapa cakap nak melancong meluangkan masa bersama keluarga perlukan kos yang banyak? Abang ini travel ke Krabi naik kereta je beb, kos pun tak mahal, RM800 je! Siap bawa anak bini lagi.

Jom tengok panduan melancong ke Krabi ikut cara abang ini.

1. Menaiki Myvi 1.3 auto, kelajuan 110-120km/h

highway 1

Menggunakan sepenuhnya laluan Plus Highway, dengan kelajuan sekitar 110 – 120km/h, satu hentian di Gunung Semanggol(tukar driver), jumlah masa perjalanan dari Rawang ke Changlun sekitar 6 jam.

Bertolak dari Rawang jam 9.30 malam dan tiba di Changlun jam 3.30 pagi.

2. Melepasi sempadan Bukit Kayu Hitam jam 6.00 pagi

Sementara nak tunggu Subuh, kami park depan hotel(nama hotel lupa) tidur dalam kereta. Beli insurans kereta (rm15) di stesen minyak Caltex, penuhkan minyak kereta.

3. Perjalanan dari Danok ke Krabi ambil masa 5 jam

Dari Danok ke Krabi, perjalanan mengambil masa 5 jam dengan kelajuan sekitar 80 – 90 km/h. Kami singgah dulu di Emerald Pool.

Nak masuk Emerald Pool perlu berjalan kaki sejauh 800 meter. Pergi balik 1.6km. Kalau masuk lagi ke Blue Pool, tambah 600 meter(sehala).

1.5km berjalan, Insyirah aku dukung. Berat Insyirah ketika itu 10kg. Jadi kami tidak ke Blue Pool.

Tiba di Aonang minyak masih berbaki separuh.

4. Untuk tidur dan berehat, cari hotel yang murah dan berbaloi

haleeva sunshine swimming pool

-sekadar gambar hiasan-

Bab hotel pun aku malas ulas. Korang semua dah besar, pandai-pandai la google sendiri mana yang power, mana yang murah. Kami tidur di hotel Haleva Sunshine. Sebab ada swimming pool.

5. Makanan halal dan mudah jumpa. Jangan risau!

Bab makan di Krabi engkau jangan risau. Makanan halal banyak dan mudah jumpa. Cuma harga sedikit mahal dari Malaysia. Dua tempat aku nak rekemen.

i) Restoran Bang Nara – Restoran ni dekat town Krabi. Nasi Kerabu dengan Nasi Dagang very marvelous.

ii) Restoran Salameyah – Yang ini pulak dekat Aonang. Berdepan dengan masjid. Dia jual nasi Briyani dengan nasi campur. Korang kalau pergi Aonang, wajib pegi kedai ni. Sedap ya amat. Bukak 7 pagi, tutup 3 petang.

6. Ambil yang tour 2 pulau dah cukup

aonang krabi

-sekadar gambar hiasan-

Hal pulau dekat Krabi dah ramai yang ulas. Korang boleh google untuk details. Aku punya nasihat, kalau korang nak tour island, ambil yang tour 2 pulau cukup.

Kalau ambik pakej tour 4 pulau ni pada aku rushing. Tak sempat nak feel keindahan pulau, supir dah panggil suruh naik bot. Bergambar pun tak tenteram dibuatnya.

7. Nightlife di Aonang sesuai untuk family. Pukul 12 dan tutup kedai

massage-corner

-sekadar gambar hiasan-

Nightlife di Aonang pada aku jenis nightlife family. Pukul 12 majoriti kedai tutup. Pub dengan kedai massage aku tak pasti tutup pukul berapa sebab aku tak berpeluang nak singgah sebab sepanjang perjalanan isteri suruh pegang tangan. Takut kena culik agaknya.

Tapi massage ni benda wajib dekat sana. Siang hari badan lenguh lenguh bercanda di pantai, malam kita rileks kan urat yang tegang tadi dengan massage. Upah massage pulak murah. 25 ringgit je massage satu badan.

8. Kos secara kasar RM 800 je!

Secara kasarnya, total kos kami bertiga di Krabi selama 4 hari 3 malam adalah sebanyak rm800. All in.

Untuk yang berasa ragu-ragu dan takut untuk nak berkereta ke Krabi, buangkan perasaan tu. Jaga adab dan memandulah secara berhemah. InsyaAllah ok.

sumber: Che’ Pa

The following two tabs change content below.