berita

[VIDEO] Guru Agama Gadai Nyawa, Terjun Tali Air Selamatkan 4 Remaja Hampir Lemas

May 28th, 2020 | by Azizi Rahman
Kini Trending

Tindakan pantas seorang guru sekolah agama telah berjaya menyelamatkan 4 mangsa kemalangan yang hampir lemas dihanyutkan sungai. Menerusi laporan Berita Harian, Muhammad Nor Imran yang dalam perjalanan pulang ke rumah ditahan seorang remaja perempuan yang berada dalam keadaan basah kuyup dan panik bagi memohon bantuan di Kampung Teluk Sena, Kampung Gajah, Perak.

Penat dah lama tak buat kerja

Saya terkejut dan sudah menjangka pasti ada musibah berlaku kepada remaja perempuan yang dalam keadaan basah kuyup yang cuba menahan kereta saya untuk meminta bantuan.

Melihat keadaan dirinya saya sudah dapat mengagak pasti ada musibah yang berlaku dan terus berhenti, sebelum dimaklumkan kejadian itu.

Tanpa berfikir panjang saya terus ke tepi tebing dan melihat dua mangsa sudah dibawa arus agak jauh, malah seorang sudah tidak sedarkan diri, manakala dua lagi sedang berpaut pada kayu.

Menurutnya, tanpa berfikir panjang dia terus terjun ke dalam sungai bagi menyelamatkan dua orang remaja yang sedang bergelut melawan arus sebelum berenang semua menelamatkan dua lagi rakan mereka.

Mangsa semua selamat

Air di tali air itu dalam dan ketika itu juga arus agak kuat. Tidak lama selepas itu ada pasangan suami isteri turut membantu memberi bantuan penafasan kepada mangsa.

Ketika itu saya memang tak fikir panjang. Hanya ingat nyawa mangsa saja dan mahu segera menyelamatkan mereka. Malah penat berenang juga tidak terasa ketika itu.

Semua mangsa kelihatan penat dan trauma, namun saya bersyukur mereka semua selamat serta dapat membantu kerana jarak tebing dengan jalan agak tinggi dan menyukarkan pengguna jalan raya perasan kejadian itu.

Biarpun saya tidak mengenali mereka, namun sudah menjadi tangungjawab untuk membantu mereka yang dalam kesusahan.

Tambahnya lagi, mangsa turut diberi bantuan pernafasan oleh individu lain yang berada di tempat kejadian. Semua mangsa dilaporkan selamat dan telah dibawa ke hospital oleh keluarga masing-masing. Walaupun keletihan, dia berasa lega apabila semua mangsa berjaya diselamatkan tanpa sebarang insiden.

Sumber: Berita Harian