berita

Kenapa Kalau Nak Mati, Kucing Akan ‘Hilang’ Selama Beberapa Hari? Ini Jawapannya

March 13th, 2019 | by Azizi Rahman
Kini Trending

Kucing merupakan antara haiwan kesayangan Nabi. Siapa yang tak jatuh hati dan tertarik dengan kecomelan si bulu ini. Ramai antara kita yang bela kucing di rumah tak kiralah jenis apa sekali pun. Namun tahukah korang yang kita boleh tahu tanda-tanda kucing itu akan mati atau dalam keadaan tenat.

Menerusi Twitter Zamier Mohyedin, berkongsi pengalaman kucing peliharaanya disaat-saat akhir kematian. Kucing akan menyembunyikan diri dari tuannya jika dalam keadaan sakit mahupun tenat. Kisah sebak ini mendapat 3.8k retweet.

Kucing menyembunyikan diri

Kucing akan menyembunyikan diri sebelum dia mati kerana naluri mandiri (survival instinct). Kucing sejenis yang hidup sendiri berbeza dengan serigala yang hidup secara kumpulan.

Supaya tidak diganggu

Kucing bersembunyi supaya dia tidak diganggu oleh pemangsa yang menyerangnya dalam keadaan lemah. Kucing juga tidak suka disentuh bila sakit.

Bila tenat, kucing pergi ke tempat yang sukar dicari

Kucing tidak tahu tentang ajalnya bakal tiba tetapi dia akan sembunyi ke tempat yang sukar dicari apabila tenat. Ada sesetengah kucing akan cari tuan atau kawan bila sakit tapi ia jarang berlaku.

Tidak makan dan tidak jilat bulunya

Selepas 3 hari mengalami kesakitan, kucing tidak ada selera makan dan tidak akan menjilat bulunya.

Tidak dapat diganti dengan kucing baru

Sumber: Zamir Mohyedin