berita

‘Mula-Mula Ingat Demam Biasa Je’ – Lelaki Ini Kongsi Derita Bertimpa Diserang 3 Kanser

June 13th, 2019 | by Arini Saleh
Kini Trending

Menerima hakikat menghidap kanser bukanlah sesuatu yang mudah. Pesakit kanser memerlukan sokongan moral daripada ahli keluarga agar lebih bersemangat. Ini secara tidak langsung membantu mereka melawan penyakit dan mengelakkan rasa down.

Di Twitter, lelaki ini kongsi apa yang dilakukannya ketika disahkan menghidap kanser limfoma tahap dua pada umur 19 tahun.

Mula-mula ingat demam biasa

Pada usia 19 tahun, lelaki ini disahkan menghidap kanser limfoma ketika belajar di peringkat asasi. Pada awalnya dia sering demam dan pengsan berulang kali sehinggalah ada benjolan di celahan kangkangnya. Dia ke hospital untuk pemeriksaan dan disahkan menghidap kanser.

Terkejut dengan berita tersebut, dia hanya mendiamkan diri tanpa pengetahuan keluarga. Doktor mencadangkan untuk kemoterapi tetapi menolak. Setahun kemudian, dia didiagnos pula dengan kanser hati tahap dua.

Ditambah dengan kanser hati

Selepas sebulan bersedih dengan berita tersebut, dia akhirnya ambil keputusan untuk melakukan perkara yang boleh menggembirakan diri sendiri. Antara yang dilakukan adalah membaca buku motivasi, membuat kerja kebajikan, beri makan gelandangan dan sebagainya.

Tiba-tiba cirit birit & berak berdarah

Pada Julai 2018, dia disahkan pula menghidap kanser usus tahap tiga. Tambahnya, kanser usus sangat mencabar ditambah pula dia sedang menjalani program Palapes.

Apa yang dibuat?

Semua orang akan mati

Sumber : twt_malaysia

The following two tabs change content below.