berita

‘Wanita, Jangan Takut Jadi Janda’– Peguam Kongsi Pengalaman Kes Wanita Persis Aisyah Nur 2

April 21st, 2019 | by Amat Larbsib
Kini Trending

Drama Nur 2 kian mendapat sambutan dari penonton dan ada segelintir pihak melenting apabila menyaksikan intipati Nur 2 adalah tidak sesuai untuk tontonan dibawah umur. Drama Nur 2 lebih ekstrem kerana menfokuskan kepada kehidupan pelacuran di lorong.

Namun, kami yakin ramai yang geram dengan watak Ustaz Syed Hamadi, kan? Begitu juga dengan watak Aisyah boleh didefinasikan sebagai seorang isteri yang lurus bendol sehingga sanggup menyeksa hatinya mencari kebahagiaan.

Peguam Syarie menerusi posting Facebook memberi pendapat akan masalah yang dihadapi Aisyah itu dan menjelaskan istilah Nusyuz dan kesannya berdasarkan kes dikendalinya sebelum ini.

Jangan takut jadi janda

Gambar hiasan

[WANITA, JANGAN TAKUT JADI JANDA]

Saya pasti ramai yang tengok Drama Nur 2 sama macam saya. Giler tak geram dengan perangai Hamadi (Azhan Rani) yang menyirap darah dalam badan setiap perkataan yang keluar dari wataknya. Tak kurang jugak dengan kecaman terhadap Aisyah (Norkhiriah) yang terlalu back up husband dia secara membuta tuli. Bukan dia tak tau laki dia memang teruk. Alasan yang mungkin dia pegang adalah ‘Takut Jadi Janda Sebab Mandul“.

Sebetulnya, mungkin netizen tidak tahu bahawa memang ada isteri yang bersikap sebegini. Saya pernah mengendalikan kes yang hampir sama tapi tak dak la sebijik perangai macam Hamadi tu. Kebanyakan wanita yang bertanyakan kepada saya yang takut berpisah dengan suami yang bersikap teruk ni antara alasannya…

Takut digelar Nusyuz

Gambar hiasan

Takut anak-anak tak dapat kasih sayang bapa. Boleh kata majoriti kes yang berlaku kepada wanita-wanita yang takut kepada perpisahan adalah disebabkan memikirkan tentang soal anak. Tapi, pada hakikatnya, bapa tersebut tidak pernah mengambil berat tentang isteri dan anak-anaknya. Ada yang dari kalangan isteri yang terpaksa bekerja siang dan malam untuk membela suami dan anak-anaknya.

Tak boleh hidup kalau tak ada laki. Mungkin ada dikalangan kita akan cakap, no woman no cry, no man no die. Tapi, ada dikalangan yang terjadi dalam hidup sesetengah wanita, dia tak boleh hidup kalau tak ada laki dengannya. Ini kisah benar. Saya pernah kenal dengan seorang wanita yang bertanyakan kepada saya tentang lafaz cerai suaminya di luar Mahkamah sudah lebih daripada 3 kali. Saya kata wajib buat pengesahan walaupun terpaksa telan pahitnya iaitu kemungkinan besar dia akan tertalak 3 (tak boleh ruju’). Namun, wanita tersebut memilih untuk berdiam diri dan anggap macam tak ada apa-apa yang berlaku. Nauzubillah.

Memikirkan tak ada orang yang akan ganti. Ini yang berlaku kepada Aisyah (Nur 2). Dia terlalu fikir bahawa dia mungkin tak ada ganti lepas ni sebab tak ada lelaki yang mahukan lagi pada dia kalau tahu dia mandul. Bab jodoh ini sepatutnya kita semua tahu, ini ketentuan Allah. Bab mandul ni juga kita tahu ini soal rezeki. Pernah ada wanita yang kata, kalau saya jadi janda nanti, mesti tak ada orang nak. Tambah-tambah pula dah ada anak 6. Kemudian, selepas cerai, tak sampai 5 bulan, ada orang lain datang masuk minang. Wowow..hebatkan jodoh Allah ni.

Takut digelar nusyuz. Yang ni pun mungkin dirasakan oleh Aisyah (Nur 2) sebab tak nak digelar derhaka atau nusyuz. Tentang nusyuz ni lah yang akan saya jelaskan dalam bentuk persoalan yang selalu bermain di minda wanita-wanita yang bergelar isteri dan selalu menjadi ‘kuasa’ kepada suami-suami yang tak faham.

Apa itu Nusyuz?

Gambar hiasan

Apa itu Nusyuz? Apabila seseorang wanita telah diijab Kabulkan dengan pasangannya, maka dia telah menjadi milik sah kepada lelaki tersebut. Akan terletak segala tanggungjawabnya kepada suaminya. Dan isteri tersebut mestilah TAAT kepada suaminya. Inilah hak suaminya. Manakala hak isteri tersebut adalah hak untuk mendapat nafkah merangkumi makan, minum, pakaian dan tempat tinggal. Hak nafkah tersebut akan GUGUR kalau dia NUSYUZ. Maka, dapat difahami, Nusyuz isteri adalah perbuatan menderhaka isteri terhadap hak suaminya seperti keluar rumah tanpa izin.

Apa peruntukan Undang-undang Keluarga Islam tentang Nusyuz? Sebenarnya tidak ada peruntukan/seksyen khusus mengenai Nusyuz, namun, ia terletak di dalam Seksyen 60(2) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kedah 2008 iaitu seorang isteri tidak berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz atau enggan menurut kemahuan atau perintah sah suaminya.

Contoh-contoh Nusyuz

Gambar hiasan

Apa contoh-contoh Nusyuz? Pertama, sengaja menjauhkan diri daripada suami. Kedua, meninggalkan rumah suami bertentangan dengan kemahuan suaminya.  Ketiga, enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain tanpa sebab yang sah mengikut Hukum Syarak dan lain-lain.

Siapa yang boleh sabitkan Nusyuz pada seseorang isteri? Hanya Hakim Mahkamah Syariah SAHAJA yang berhak untuk mensabitkan bahawa seseorang isteri tersebut Nusyuz. Pihak lain tidak boleh dan tidak ada kuasa hatta suami sendiri. Ada yang dengan mudah mengatakan Tok Imam Masjid cakap isteri saya nusyuz, Tok Guru Pondok cakap isteri dah nusyuz dan lain-lain pihak yang belajar tentang agama. Mungkin pandangan agamanya betul, tapi hakikatnya, hanya Hakim yang berhak dan boleh sabit Nusyuz sebab ia perlu dibicarakan dahulu sebelum isyitihar seseorang wanita itu Nusyuz.

Macam mana nak sabit Nusyuz?

Gambar hiasan

Di dalam Syarak, telah digariskan, jika seseorang isteri tersebut ingkar arahan sah suaminya perlu menasihati isteri tersebut dengan baik, jika enggan patuh. Kedua, pisahkan tempat tidur, jika enggan juga patuh. Ketiga, pukul dengan pukulan yang tidak menyakitkan, macam pukul dengan hujung bantal, kata sesetengah ulama.

Dari sudut Undang-undang (tak ada garis panduan tepat namun, ini pandangan berdasarkan penulisan undang-undang dan pengalaman saya kendalikan kes), caranya adalah menghantar satu notis kembali taat kepada isteri, perlu melalui notis guaman yang sah. Buat Permohonan Kembali Taat kepada Mahkamah dengan memerintahkan supaya isteri kembali taat dalam tempoh tertentu dan kemudian mohon disabitkan Nusyuz sekiranya tetap enggan kembali taat.

Apa kesan Nusyuz?

Gambar hiasan

Ia hanya akan menggugurkan nafkah diri yang berhak terhadap dirinya. Ia juga akan datangkan kesan tidak mendapat Nafkah eddah sekiranya berlaku perceraian. Namun, bagi tuntutan yang lain, Nusyuz tidak sesekali menggagalkan hak isteri yang lain selepas cerai. Contohnya, Harta Sepencarian.

Jadi, faham kan? Saya harap, wanita-wanita yang bersikap seperti Aisyah tersebut, perlu bermuhasabah. Perkahwinan ini sepatutnya berdiri atas dasar kebahagiaan atau Bahasa Arabnya, Mawaddah wa Rahmah. Namun, bila tiada kebahagiaan dan rahmat dalam perkahwinan, Allah s.w.t tidak pernah melarang bahkan di dalam Al-Quran juga menyebut untuk pisahlah dengan cara yang baik. Memang, perkara yang dibenci oleh Allah ada talak, namun, Syarak tidak pernah menghalang seseorang untuk berpisah kalau ia mendatangkan Penganiayaan kepada dirinya. Sayangilah diri anda, insya Allah anda akan lebih disayangi.

Love Yourself Before You Love Others.
p/s : Tak sabar nak tunggu Next Episode Drama Nur 2. Memang menjentik hati dan perasaan. Mesej pun menarik. Terbaik.

Sumber: Peguam Syarie