berita

Kisah Drama Ini Benar Berlaku – Dakwa Skrip Drama Andainya Takdir Dianggap Keterlaluan, Ini Penjelasan Penulis

June 19th, 2017 | by Shafika | 13 comments
42.6K
reads
8K
shares
Kini Trending

Andainya Takdir merupakan drama yang kini memang hit di TV3. Mula ditayangkan pada bulan lepas, drama ini mula menjadi bualan hangat netizen yang rata rata sakit hati dengan watak di dalam drama ini. Watak aril lakonan Shukri Yahya yang menpunyai masalah mental.

Namun, ramai menganggap penulis skrip yang keterlaluan dengan sinopsis filem ini. Ini penjelasan sebenar dari penulis, Wan Mahani.

Terjadi terhadap kenalan

Cerita Andainya Takdir ini merupakan kisah benar yang berlaku terhadap seorang kenalan saya. Dia bercerita dengan jujur masalah yang berlaku dalam rumah tangganya selama ini yang tak ramai mengetahuinya. Terutama mengenai sikap suaminya yang mengalami masalah penyakit mental ‘Othello Syndrome’ atau dalam bahasa yang lebih mudah ‘cemburu buta’, tidak yakin dengan pasangan.

Cerita ini ditulis atas persetujuan beliau dan tujuannya bukanlah untuk memalukan mana-mana pihak tetapi adalah sebagai pengajaran kepada semua pasangan yang akan atau telah berumah tangga.  Ada juga komen yang saya baca katanya terlalu ganas sangat tetapi itulah sebenarnya yang berlaku. Pun begitu, kalau kita tengok dari awal sehingga tamat cerita ini nanti, ganas tak adalah banyak sangat tetapi lebih banyak yang positif sebenarnya.

Ramai menganggap drama ini keterlaluan dan tidak masuk akal. Namun menurut Wan Mahani, drama ini benar berlaku dalam kisah rumah tangga kenalannya. Tambahan watak yang dilakonkan Shukri itu tidaklah banyak yang ganas. Banyak juga yang romantik. Kan? Hehe

Benar wujud dalam ramai wanita

Kalau nak tahu sebenarnya dalam cerita ini, watak Airil (Shukri Yahaya), Fatihah (Nina Iskandar) dan ibu mertuanya (Sheila Mambo), ketiga-tiga ini adalah watak sebenar seperti yang diceritakan oleh kenalan saya itu kepada saya.  Sementara yang lain-lain itu adalah mengikut situasi semasa.

Jangan terkejut jika saya katakan bahawa saya juga menerima beberapa mesej yang mengatakan bahawa cerita Andainya Takdir ini sama atau hampir sama dengan kisah yang berlaku dalam rumah tangga mereka.  Jadi jelasnya di sini, cerita ini benar-benar wujud dan berlaku bukan pada seorang tetapi pada ramai wanita-wanita lain.

Bayangkan sejak drama ini ditayangkan, penulis juga menerima banyak mesej dari netizen yang rata-rata menceritakan kisah rumah tangga mereka hampir sama.

Sumber : Media Hiburan

13 Comments

  1. Andainya takdir says:

    Asyik nak hidang cite sweet2 je,muakla jga..ok la sesekli ada cite mcm ni ,ada pengajran.. Dan yg plg pnting, bdk2 yg suka berkhayal,yg suka Sgt nk sweet2 je,kne thu.. alm rmhtga x sama wktu bercnta.. Wktu bercnta taik kat seblah pn x bau.. Dh kahwin, brula korg blh thu baik buruk pasangan korg tu..

  2. Tebe says:

    Tahniah tv3suku slps drama 7hari…jgn cam astrok wat drama nk trending je.

  3. pelangi senja says:

    X dpt tgk cite ni sbb budak umh layan cite fattzura

  4. Mia says:

    Saya x penah miss lg cerita ni.. mmg betul2 real lakonan syukri yahya & nina iskandar.. sampai saya pun terasa sedih sgt tgk nina kena pukul.. kesian dgn anak diorg.. something new frm tv3.. good job.. bykkan lg keluar cerita kemasyarakatan.. satu lg cerita yg saya layan sekrg.. menantu bilal.. hubungan MIL & menantu.. boleh dijdkan teladan :-)

  5. alina says:

    try to watch this drama b4..tapi my parent scold me bulan puasa xelok tgk drama camni..tgk cerita biar bersederhana.apa lagi bulan ramadhan..change to RTM la jawabnya.

  6. mak aku says:

    Semua taktik nak melariskan.skg nie hanya duit semata,Sampah!

  7. Iqa says:

    Yup benda ni mmg betul.ada lelaki yg depan org die nmpk baik sgt2 sedangkan blkg org die pukul wanita..muka handsome soft spoken ngn org tua.tapi perangai sebenar baran kaki pukul perempuan..sy pernah bercinta dgn org mcm ni selama 5tahun and hampir nk kawin tp alhamdulillah xjd kawin sbb da xbole teruskn hbgn.lelaki yg sy kenal tu mmg nmpk baik sgt2 bile depan org.kejadian kt kedai mkn dlm cerita tu mmg sme yg jd kt sy dlu.cashier tu senyum je and sy senyum balik trus kena tengking n lps tu gaduh sepanjang jln nk otw balik..apepun kpd wanita kt luar sne kenali la dlu psgn sblm nk kawin periksa latar belakang die.