berita

Dapatkan ‘Kaki’ Untuk Lelaki Kurang Upaya, Uncle Kentang Terus Bantu Rakyat Malaysia

August 17th, 2020 | by Shafika
Kini Trending

Semua sedia maklum, kebaikan Kuan Chee Heng atau lebih mesra dipanggil Uncle Kentang sering mendapat perhatian netizen. Dia sering membantu golongan kurang berkemampuan sehingga dia pernah membuka sebuah pasar 10 sen. 

Terbaru, ucapan Uncle Kentang sekali lagi menyentuh hati ramai. Bantuan demi bantuan yang diberikan akhirnya membawa kehidupannya lebih bahagia dan diberkati.

YB gagal memberi pertolongan

Seorang wanita menemui saya di sebuah kedai kopi dan mengucapkan terima kasih. Saya tidak kenal dia. Dia memberitahu saya bahawa kami membayar sewa biliknya semasa MCO dan dia sekarang dalam keadaan baik. Dia mengucapkan terima kasih kepada kami kerana datang kepadanya ketika dia melalui hari yang paling gentir kerana tidak mempunyai tempat tinggal. Dia kehilangan pekerjaan sebagai guru tadika dan tidak mempunyai simpanan.

Seorang pemuda yang kehilangan kedua kaki dan kami memberi kedua-dua kakinya dan dia kini memandu Grab. Dia meminta dari banyak YB dan gagal dan dia hampir putus ada dan bapanya begitu tertekan melihat anaknya terpaksa meminta kaki. Kami membuat kakinya dalam masa satu minit dan membawanya berjumpa doktor untuk pengukuran dan nasihat perubatan. Seorang ahli perniagaan mendermakan kedua-dua kakinya dan dia menghantar pesanan kepada saya untuk menghulurkan bantuan kepada orang miskin yang memerlukan pertolongan.

Ramai susah

Dia sangat gembira sehingga kini dia dapat memberikan wang kepada ibu bapanya. Kami tidak memberi kaki, namun kami memberi dunia dia. Salah satu perkara terbaik yang berlaku kepada seorang pemuda yang tidak berdaya. Kami mengubahnya menjadi penyumbang kepada keluarga dan juga penyumbang kepada masyarakat.

Itu adalah perasaan syurgawi. YB YB tolong, neraka akan menanti anda semua dan kami akan lihat bagaimana anda akan jawab pada hari penghakiman anda. Seorang lelaki berbangsa Cina dengan anak-anak dan isterinya ingin belanja saya makan. Kami membantunya ketika MCO dengan memberi mereka makanan dan sejumlah wang.

Perjalanan hidup saya diberkati

Dia sudah berada di tahap putus asa ketika hotel tempat kerjanya ditutup dan dia diberhentikan. Anak-anaknya lapar dan kami melangkah masuk semasa MCO. Dia melalui hari-hari yang sukar dan sekarang bekerja sebagai tukang masak dan mempunyai pekerjaan yang stabil dan dia mahu belanja sayha makan. Melihat Manja membesar dan memanggil saya Ayah pastinya membuat saya menangis. Perjalanan kita bersama.

Dia telah melalui banyak ujian dalam hidupnya dan ketika ibunya bertungkus lumus membawa makanan untuknya dan adik-adiknya. Itu adalah lebih dari 10 tahun yang lalu dan kami masih berpegangan tangan dan berjalan bersama, bersyukur kami mempunyai keluarga besar. Semua ini menjadikan perjalanan hidup saya sangat diberkati. Saya tersenyum kepada diri sendiri dan tiada kata diungkapkan.

Sumber : Kuan Chee Heng

The following two tabs change content below.

SKIP THIS AD ×