berita

Demi Kutipan Dana Buat Pesakit Saraf, Lelaki Berkerusi Roda Panjat Bangunan Pencakar Langit Hong Kong

January 19th, 2021 | by Shafika
Kini Trending

Walaupun mengalami cacat kekal sejak 10 tahun lalu, Lai Chi-wai berjaya mencipta rekod apabila berjaya memanjat bangunan pencakar langit Hong Kong setinggi lebih 250 meter menggunakan kerusi roda. Dia diikat di kerusi roda ketika menarik diri ke atas bangunan selama lebih dari 10 jam pada hari Sabtu lalu bagi mengumpulkan dana untuk pesakit saraf tunjang.

Hanyalah bergantung pada tali

Lai Chi Wai yang berusia 37 tahun mengalami kemalangan kereta 10 tahun yang lalu membuatnya lumpuh dari pinggang ke bawah tidak dapat sampai ke puncak Menara Nina setinggi 300 meter di semenanjung Kowloon.

Saya agak takut. Mendaki gunung, saya dapat memegang batu atau lubang kecil, tetapi dengan bangunan kaca, saya hanya bergantung kepada tali sepenuhnya.

Acara ini mengumpulkan sumbangan sebanyak HK $ 5.2 juta (RM2.7 juta). Sebelum ini, Lai pernah dinobatkan sebagai juara Asia empat kali dalam acara panjat tebing dan menduduki tempat kelapan di peringkat global.

Selain dari hidup, saya tertanya-tanya apa yang mendorong saya? Jadi saya mulai mengejar, mengetahui bahawa ada kemungkinan saya dapat mendaki gunung walaupun di kerusi roda.

Dalam masa sama, saya lupa bahawa saya adalah orang kurang upaya, saya masih boleh bermimpi dan saya masih boleh melakukan apa yang saya suka lakukan.

Pernah panjat gunung setinggi 495 meter

Walaupun dia tidak sampai di puncak pencakar langit, kerana masalah keselamatan, Lai berharap dapat menyampaikan sesuatu kepada masyarakat tentang golongan Orang Kurang Upaya (OKU).

Sebilangan orang tidak memahami kesukaran orang kurang upaya, ada yang berpendapat bahawa kita selalu lemah, kita memerlukan pertolongan, kita memerlukan bantuan, kita memerlukan belas kasihan orang.

Saya ingin memberitahu semua orang bahawa tidak semua golongan OKU semestinya begitu. Jika orang kurang upaya dapat bersinar, mereka juga boleh dapat peluang, harapan, cahaya, jadi mereka tidak perlu dipandang lemah.

Terdahulu, dia kembali aktif memanjat menggunakan kerusi rodanya selepas terlibat dalam kemalangan. Malah pada tahun 2016 dia juga berjaya memanjat gunung Lion Rock setinggi 495 meter, iaitu salah satu simbolik kepada masyaraka tempatan yang membawa maksud kekuatan dan keperitan Hong Kong.

Sumber : Reuters

The following two tabs change content below.

SKIP THIS AD ×