berita

Diejek Gemuk Sejak Kecil, Jadi Mangsa Buli, Lihat Bagaimana Gadis Ini Berjaya Kawal Nafsu Makan

June 2nd, 2020 | by Arini Saleh
Kesihatan & Hidup Aktif

Pernah menjadi mangsa buli sewaktu zaman persekolahan, gadis ini berkongsi pengalaman pahit yang dilaluinya lebih 15 tahun. Dia diejek gemuk hanya kerana mempunyai berat badan berlebihan.

Nekad tampil kurus, ini cara yang diamalkannya untuk mengawal nafsu makan ketika diet. Menjadi!

Dari 89kg ke 55kg

89kg -> 55kg
Tinggi 163cm
Umur 21
Saya normal 66kg dalam masa setahun. Dari 66kg ke bawah tu, saya dah tak kira, dan hilang fokus diet. Sebab tu jadi nak dekat dua tahun. Sebab dari 66 nak ke bawah tu memang berat lambat sangat nak turun. Sekarang saya target 49kg.

Luahan yang sangat panjang. Rasanya semua dah tahu cara nak turunkan berat sebab dah banyak orang share. Yang susahnya nak TAHAN dengan ubah benda yang dah biasa buat. Ni cara saya kawal nafsu makan atau nak lari dari rutin harian. Banyak cakap dalam hati. Biasa dengar orang yang selalu sembang ni takkan buat. Tak kisah ayat dia…

“Esok nak diet atau esok pagi jom jogging”. Apa-apa jela yang penting banyak cakap dalam hati. Tak payah bagitahu orang esok nak diet.

Kalau rasa mengidam, makan je sikit. Kalau satu minggu sekali tak apa la makan banyak. Sebab kalau saya tahan benda yang nak makan sangat tu terlalu lama, lepas tu bila dah dapat, rasa nak makan banyak. Jadi lebih baik makan je benda yang nak kunyah sangat tu. daripada tak dapat langsung, lebih baik dapat sedikit.

Makanan tu tak bagus tapi tak teringin sangat, contoh kita dah tahu macam mana rasa jus oren tapi rasa nak minum jugak sebab dah nampak depan mata. Kalau macam tu, minum sekali lepas tu biar lama sikit dalam mulut. tutup mata, ingat rasa dia dekat otak. Lepas telan, rasa nak minum lagi sampai habis. Jangan Minum!

Cakap dalam hati, “Aku dah tau rasa air ni. kenapa nak minum lagi. kan tengah diet ni. kalau bukan sekarang bila lagi.” Masa tu dalam kepala, “Tolong la keturunan gemuk ni kurus sekali seumur hidup”.

Dah takde cara lain dah nak kurus. Takkan nak suruh hentak kepala dekat dinding sebab nak bagi sedar tak ada rahsia dan cara lain dah. Cara saya nak rasa semangat masa bersenam, saya tengok gambar orang yang ejek saya gemuk dulu. Dalam kepala,

“Tengok la orang yang ejek kau tu. Kehidupan dia sekarang makin maju, cantik. Dia tak dapat balasan walaupun dulu dia pernah menyakitkan hati orang. Takkan aku nak balas dengan guna ilmu hitam”.

Kelakar ke? Tapi masa tengok lama-lama rasa sedih sangat-sangat. Takkan nak kata dunia tak adil pulak. Nak bagi semangat kurus atau nak buat rasa lagi marah. Saya buat wallpaper phone gambar orang gemuk, edit type sendiri…

“JANGAN MAKAN BANYAK GEMUK BOD*H. KAU NAK RUPA CAMNI SAMPAI MATI KE SI*L”

Ni ikut diri sendirilah kalau cakap baik-baik tak menjadi. Selalu naik semangat kalau ada crush yang cakapkan tapi sekarang dah tak suka siapa-siapa haha. Teringat masa umur 12 tahun masuk hospital sebab sakit perut je, pastu diteruskan sebab obesiti. Jadi macam pesakit kencing manis pula keluar masuk hospital cek itu ini dua bulan sekali.

Berhenti sebelum kenyang

Doktor tu cakap, “Kat sekolah, ada tak orang cakap awak gemuk ke, macam badak ke, ada tak?” Saya jawab tak ada haha sebab dah tahu doktor akan suruh saya kurus sebab nak tunjuk dekat orang yang ejek saya tu. Dan masa 12 tahun tu saya tak pentingkan pun pasal penampilan. Saya nak main, makan, tidur je. Sebab tu apa yang doktor cakap dulu tak boleh masuk. Saya tak macam budak sekarang terus minat nak cantik.

Rasa nak jumpa balik doktor-doktor yang pernah jumpa saya dulu. Tapi mungkin diorang dah tak ingat. Abaikan orang kata hilang nikmat hidup kalau tak dapat makan sedap. Pendapat saya lagi hilang nikmat hidup kalau tak pernah rasa ringan. Jangan layan kalau orang cakap, “Tolong habis kan sikit je ni” sampai bila-bila susah nak berhenti habiskan makanan orang yang tak habis.

Nak makan sebab rasa bosan? Telan je buah atau air sampai kenyang. Buat yang sama kalau rasa tak cukup nasi yang baru lepas makan tadi. Kalau buah takde, saya makan tomato je. Nak buat macam mana kan? Susah nak berhenti makan sebelum kenyang.

Masa nak makan, bawa makanan tu jauh sikit. Takut makanan tu terlalu sedap nanti nak tambah. Buat macam makan kat kenduri walaupun dalam rumah. Dulu rasa tak boleh diet sebab rasa susah dia macam belajar matematik. Nak makan itu, ini tak boleh. Sampai taktau nak makan apa. Dah la tak ada personal trainer. takde pakar pemakanan kat rumah. makan yang ada dekat dapur je. Pergi gym pun tak.

Sebenarnya dah tak ada cara lain selain BERHENTI SEBELUM KENYANG. Makan ikut kalori badan sendiri. Suku separuh ke sikit ke sama je kategori tak boleh melantak sampai kembung. Jangan tengok gambar makanan di media sosial lama sangat. Kalau ternampak, cepat-cepat scroll. Saya pernah berkurung dalam bilik semata-mata taknak tengok orang makan dan nak tahan dari pergi ke arah dapurrrrr~

Saya abaikan kalau orang yang tak pernah gemuk gila, tapi dia share masa dia berat 62, pastu kurang 5kg dalam masa blablabla. Sebab dia buat blablabla tapi makan tak kisah sebab banyak berlari dan blablabla. Nak buat macam mana metabolisma awak tinggi sebab tu makan apa pun susah gemuk. Masa mula-mula pun berat saya cepat turun 7kg, tapi mula-mula je. Jangan bandingkan!

Saya ikut cara saya sendiri. Bukan dengar cakap kawan. Setiap kali rasa nak melantak je, saya bayangkan berada di tempat gelap. Dikelilingi perkataan ‘KALAU BUKAN SEKARANG BILA LAGI’ besar berwarna putih. Aku kecil je dikelilingi ayat-ayat tu.

Macam kita sesat dalam hutan. Pokok-pokok besar kat situ gantikan dengan ayat ‘kalau bukan sekarang bila lagi’. Ada besar, ada kecil, ada kat bawah, ada yang terapung. Wow betul-betul fantasi duniaku. Lepas tu terus saya tak jadi makan. kalau orang lain, tak pasti berkesan atau tak.

Saya baca balik ayat sendiri rasa lawak dan malu nak taip cita kat orang macam ni. Tapi lantak la siapa yang gelak. Kita yang berubah bukan dia. Kalau nak mula diet tu, mula slow je. Jangan mengejut sebab nanti tak tahan lama. Dah biasa pagi-pagi makan 4 karipap. Esok makan 2.

Pernah jadi mangsa buli

Amalkan sikap buat tak tahu atau buat bodoh. lagi bagus kalau jarang tengok cermin atau timbang berat. Dua bulan sekali timbanglah. Kalau rasa dah hilang fokus masa diet, pergi timbang, tengok cermin, tengok kamera depan lama-lama. Jangan ambil gambar dari atas. Lihatlah betapa bulatnya kepala ini. Beratkan makin lama, makin perlahan dia turun. Masa dah slow tu, mungkin ada yang rasa… “lambatnya, macam tak menjadi je diet ni”

Rasa lambat macam diet awak tak berkesan tu yang buat kita diet separuh jalan. Cuba kekalkan diet tapi jangan fikir pasal nak kurus. buat tak tahu je. Sama macam kita pejam celik je usia meningkat. Ada ke orang cakap dalam hati…

“Bilalah nak tua ni” Kalau dah lima tahun berlalu tapi dah slow-slow pun tak boleh, mungkin awak kena dera dulu.

Ni pengalaman buruk saya yang sama macam orang lain. Saya ingat banyak lagi, tapi yang ni je keluar dalam kepala buat masa ni. Dalam makmal sains, ada seorang laki lalu sebelah tiba-tiba dia terkejut “ya allah! buruknya muka”. Sesetengah ada yang gelak. Malu tapi saya buat-buat gelak sebab taktau nak buat reaksi apa.

Masa tu dalam kelas, tengah belajar cikgu pun ada. Tak ingat topik apa tiba-tiba sorang budak laki cakap kuat…

“Siapa nak kahwin dengan Ruzana?!” Tak faham kenapa nak tanya soalan ni. Girlfriend dia pun tak ada yang macam barbie.

Kalau nak popularkan diri dalam kelas, atau nak tarik perhatian crush kau, tak perlu buat lawak menyakitkan hati orang lain, semata-mata nak tarik perhatian perempuan yang kau suka. Ada satu hari, masa tu balik sekolah hujan. jadi kena berlari masuk van sekolah. Biasalah kalau uniform putih ni, pakai tiga lapis pun nampak jarang sikit. Lepas beberapa minit saya duduk, van pun dah jalan, dengar perempuan tengah kira lemak belakang. Tahu la bertingkat. “satu, dua, tiga, HAHAHA!”.

Dan pembuli perempuan pulak acah model dekat ig. Suka hati je sentuh punggung orang masa naik tangga lepas tu cakap “bontot besar. naik tangga pun lambat”. Lepas tu dia ketawa mengilai. Dan yang kira lemak belakang masa dalam van tadi pun termasuk kategori dalam ig acah model. Dan keduanya bertudung. Suasana dalam van sekolah, SETAHUN kena tahan masa budak senior laki, main tolak-tolak kerusi. Sebab tu hiburan di mata dia bila orang gemuk bergoyang. Aku tak tahu kenapa aku tak menjerit atau pukul je dia.

Sorang lagi sengaja tolak botol air saya dari tepi bag. Botol aku duduk elok² dekat situ, kau sengaja tolak bagi terkeluar. Pastu aku baru perasan botol aku tertinggal dalam van dan van aku pun berlalu pergi sebab tak sempat nak panggil.

Kalau la kaya, dah lama saya upah orang pegang dia semata-mata nak ketuk kepala dia guna besi sampai puas. Rasa tak adil sangat bila hari terakhir sekolah, pengalaman best dengan kawan kecil saya je, bukan manusia di sekolah. Aku yang derita lepas habis sekolah. Korang boleh bahagia dengan tak rasa bersalah apa yang kau cakap dulu.

Sakit hati bila ingat pengalaman pahit

Pernah je sebelum tidur termenung sambil dalam hati cakap saya dah maafkan semua orang. Tapi bila ternampak, rasa lain pula. Bila tengok gambar lama saya, aya tak rasa macam tengok diri sendiri. Macam tengok kembar atau tengok orang lain, tapi dia SEBAHAGIAN DALAM HIDUP kita. Mesti la kita sedih bila orang lain buat benda jahat dekat orang yang kita sayang.

Dulu terbaca komen sorang laki dekat fb “Mereka yang berjaya kurus ni selalu cakap dulu sering dihina, dikeji. Aku rasa takde la orang nak hina, caci orang gemuk ni”. Kalau tak pernah gemuk lebih 15 tahun, takyah cakap faham perasaan orang. Takyah acah faham atau boleh membayangkan kalau tak pernah terjadi dekat diri.

Yang menyakitkan hati, orang yang beria puji saya comel masa gemuk dulu, tiba-tiba diam. Tak tegur langsung. Dan member yang sama gemuk dulu, reaksi biasa, tengok lama-lama atas bawah “Ni apesal kurus”. Sampai taknak puji tapi nak bergurau kata saya ambil benda terlarang.

Lepas lama termenung, rasanya macam ni ujian hidup lepas dapat apa yang kita nak. Kalau ada yang perasan kulit saya dulu coklat gelap, sekarang kuning tu, bukan sebab ambil supplement ye. Mungkin masa dulu banyak toksik sebab tu gelap. Ni keluarga dengan kawan je perasan.

Harap-harap membantu la dengan apa yang saya kongsikan ini. Saya rasa tak berbaloi share atau taip panjang² sebab dulu lepas je saya jawab soalan orang, tak ada satu pun terima kasih. Kalau saya dah jawab panjang² pun, terus tak balas. Tapi dulu jela sekarang dah fikir sharing is caring.

Saya cuba berfikiran positif sebab selama saya gemuk ni, kebanyakkan memang negatif. Taktau sebab dikelilingi orang yang tak baik ke apa. Mungkin memberontak kot. Yela mana ada orang yang dari kecil sampai besar asyik dipuji lawa je ada sebab nak jadi negatif, jadi pemarah dan lain².

Tersedih pula taip bahagian ni. Masa korang baca, kalau dalam hati “ek eleh ni je baik takyah cita. orang nak tahu tips kurus je”. Maaf la kalau saya share cara kawal pemikiran masa mula diet je. sebab sama je macam tips semua orang. Terima kasih yang sudi luangkan masa baca karangan saya sehingga habis.

Sumber : Ruzana

The following two tabs change content below.