berita

Dituduh Bidaah Hanya Kerana Naik Kereta Api, Ini Respon Padu Mufti Perlis

January 12th, 2019 | by faris
Lensa Insta

Seperti kebanyakan kita, laman sosial turut digunakan golongan pendakwah dan agamawan untuk tujuan menyampaikan mesej mereka selain memaklumkan perkembangan semasa mereka. Turut tidak terkecuali adalah Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd. Asri Zainul Abidin.

Semalam, Dr Mohd Asri atau juga dikenali sebagai Dr Maza memuatnaik satu foto di dalam kereta api ketika dalam perjalanan ke Ranong, Thailand. Apa yang mencuit hati adalah satu komen yang ditinggalkan seorang pengikutnya.

‘Zaman Rasulullah ada guna kereta api ke?’

 

Seorang pengguna Instagram dengan nama daratebuan telah meninggalkan komen pada gambar berkenaan dengan bertanyakan jika kereta api sudah wujud ketika zaman Nabi Muhammad SAW. Individu itu juga menyeru Dr Maza tidak menggunakan kenderaan itu kerana akan menjadi bidaah.

Bidaah adalah pembaharuan dalam hal ehwal agama (ada yang baik dan ada yang tidak baik). Antara bidaah yang baik adalah menyambut Maulud Nabi.

Ini respon Dr Maza

Mufti ini kemudiannya membalas komen berkenaan dengan jawapan yang mendalam namun cukup untuk membuatkan netizen terhibur dengan komen itu.

‘Nabi dulu tak ada Instagram kenapa awak ada?’

Kalau ilmu tak ada jangan komen

Sumber: Dr Maza

The following two tabs change content below.

faris

Content champion at Rev Asia
Self-proclaimed foodie yang mahu salam cium tangan pencipta Horlicks Mcflurry.