berita

Servis Tak Bagus, Layanan Biadap- Ini Pengalaman Buruk Wanita Ini Beli Kuih Keria Viral

December 8th, 2016 | by Shafika
Isu & Kontroversi

keriagulamelakadpBaru baru ini menjadi viral seorang runner sanggup meredah 150km demi menjual kuih keria di Kuala Lumpur. Fuhh memang dahsyat. Sampaikan kisah runner ini masuk Harian Metro. Gerai Haji Jalil ini memang sangat terkenal dan menjadi salah satu tempat wajib pergi di Melaka.

Artikel Berkaitan : Kuih Keria 150 KM

Namun, ada seorang pengguna Facebook meluahkan ketidakpuasan hati terhadap layanan daripada pihak gerai ini. Hmm kenapa pulak ye? Ramai juga yang komen bersetuju dengan luahan wanita ini.

Kawan tengah mengandung mengidam

KUALA LUMPUR 03 DECEMBER 2016. Arif efendi muslik, 25 membuat penghantaran kuih. NSTP/EMAIL

Pengalaman n pndapt sbg pembeli kuih keria antarabangsa di melaka:

Jemput bacaa…

Sampai kt kdai td jam 12.30 tghari, incik suami keluar g beratur..masa tu kedai xbukak lg tp org yg beratur dh hampir 60 ke 70 org dan incik suami ditgh2, dlm org yg ke 50 cmtu.. kite duk lam kete sbb terlalu panas incik suami xbg ikut.. takut pitam mak buyong la katakan..? dlm 45 mnit menunggu dlm kete, incik suami ckp org dh makin ramai n nk beli ade limit hanya 20 ketul utk sorg..kite pon xsdap hati sbb ye la ade kakak2 n kwn2 yg tgh pregnant kt KL teringin nk rse.. so gigihkan diri keluar n beratur, so klu incik suami n kite beratur blh la dpt 20 ketul sorg n total dlm 40 ketul..

Dikhabarkan kuih keria ini ada ‘limit’ untuk membeli. Hanya 20 ketul seorang sahaja. Dan wanita ini sanggup beratur bersama suaminya untuk mendapatkan 40 ketul.

Cakap tak beradap

img_1985-blog

Kite pon masuk kedai n terus g kt incik suami, katanya skrg tgh mnunggu trip yg ke 2, sbb yg trip prtama kuih dh abis, mnunggu lg pekerja2 diorg masak kt dpur.. sambil tu incik suami mntak tlg belikan air sirap, masa beli air sirap kt dlm kedai, berdekatan tmpat beratur kami jgk, tbe2 ade sorg pekerja kuih tu amik nama2 pembeli, n kita pon cpt2 dtg kt incik suami sbb kakak tu dh g amik nama org blkg, sbb risau nama kita dia xamik, kita pon panggil la akk tu dgn nada yg bese n lembut tbe2 akk tu dgn muka mencuka pandang kite dia terus ckp “eeh xblh2, ni suami isteri kan xblh beli byk..limit 20 jek” kite ckp “knp xblh kak, sy beli lain2” lgpon xde pulak dia tulis satu keluarga 20 ketul jek.. kakak tu ckp blik “xde2 awk baru dtg kan, xbolehh” incik suami pon ckp, dia beli air td kak, sy jga kan tmpat dia” kite pon mula la nk bengang, org ckp elok2 dia ckp dgn cstumer bukan main biadap lg… kite ckp balik “takk yg nk ckp kuang haja sgt ni knp??? Sy ckp elok2 td kan.. sy dtg dr jauh nk membeli bukan mntak free, sbg pekerja ckp elok2 dgn cstumer xblh ke?? Oo mntang2 kdai dh famous korg nk berlagak, melayu dgn melayu pon xleh ckp elok2 ke?? Dia ckp blik, ” takk biar sy abis setelkn yg blkg dlu” haaa kite ckp blik “klu akk ckp elok2 cmni xde sy nk marah2, jgn nk berlagak sgt klu kdai dh ramai org” kite pon terus snyap mlas nk layan sbb jntung n badan dh terlalu mggelegak tkut ade kpla org yg kne tunjal jp lagi…incik suami dh risau asik ckp”sabar ye yang” byk kali..

Mmg panas jekkk, dh la panas nk beratur, bertambah lak dgn panas dgn pekerja dia yg biadap, lpas pkerja dia dh setel g amik nama2 org lain smpi hujung barisan kononya, dia dtg blik bgtaw kt incik suami nty kt depan sy dh reservedkn utk 2 org.. kite diam mlas nk layan.. blh pulak ko bg ek, igt nk tegas sgt.. lpas tu tgh beratur lg, tbe2 trip kedua abis, kne menunggu lg trip ketiga, hampir 45 mnit jgk la n yg kesiannya org blkg beratur makin pjg.. depan kami lak tggal lg 4 org cmtu n kami org yg ke5, smntara mnunggu nmpk ade bberapa individu sbg cstumer yg masuk dapur n keluar bawak berbeg2 kuih keria, dlm 3 n 4 org jgk dtg lain2 tp blh beli byk giler, bygkan perasaan kiteorg time tuh!! ? Knp pengurusan diorg teruk sgttt…

Menurut wanita ini, semasa beratur menunggu kuih keria untuk trip kedua. Suaminya membeli air dan sejurus kembali untuk beratur. Pelayan gerai ini mula biadap dengan tidak mengizinkan suaminya beratur dan membeli. Tambahan semasa menunggu trip yang lain, dia melihat ada beberapa individu yang membeli banyak kuih keria.

Yang ada nama sahaja boleh beli

gopr0243_1477388773677_high

Pastu bile smpi turn org depan kiteorg, tbe2 dua org pekerja tu ckp “kuih keria abis yeee… yg ade nama je blh beli…” tp ade pakcik, mkcik tua n org mngandung yg dtg dr jauh, dr pineng, johor n mcm2 lg la, beratur dh nk dkat 2 jam yg kt jlnraya tu semua cmnee?? Diorg semua blah dgn muka kecewa n hampaa.. Ya Allah, geramnyaaaa, mcmtu jek diorg bgtaw dgn xde mnta maaf pd cstumer yg beratur pjg2 tu.. ade sorg pkcik tu g kt dpur bgtaw, “ni brp org je yg blh dpt, yg beratur pjg2 tu mnunggu dr td knp xdibagitahu…” dh nak abis bru nk ckp… ” pkcik tu terus balik… pekerja dia blh buat xtaw jek… sedih laaa…?? kite pon lpas dh dpt kuib, xnk menambahkn skit mata n hati terus gerak.. dtg jam 12.30, dpt kuih kul 3 ptg huhhh aje gileee…

Tp sbg pembeli ni pndapat sy yg dh makan kuih keria antarabangsa di melaka ni, setiap org ade citarasa msing2, pd tekak sy, kuih keria ni lebih kurang jek rase kuih2 keria yg sedap kt kL, oleh krn kedai tu viral jek, tbe2 ade rase nk mkn, tp nmpk gayanya ini la first n last sy dtg.. no more kuih keria antarabangsa di melaka lg.. blacklist terus…

Pd semua peniaga kuih sy seruuu sgt2 klu ade bakat buat kuih keria, buatlah sesedap mgkin n meniagalah dgn sistematik, dh xrelevan klu cstumer beratuss org tp pekerjanye skit, n masak skit2 kt dapur aduhaii…dan utamakan pekerja yg berbudi bhasa skit…xde la org dtg jauhh2 nk beli sekali hampaaa n sakit hati ??

Tq tq tq… (dtg td niat yg baik, xpasal2 dh terbegadoh dgn pekerja dia haishh ptg mood betul)

#pembeli
#kuihkeriaantarabangsa
#melaka

Hampir 3 jam juga suami isteri ni beratur. Hmm memang betul bersabar dan bertabah demi keria ini.

Sumber : Ayrina Norzarina

The following two tabs change content below.

SKIP THIS AD ×