berita

Tips Bersihkan Kuali Macam Sugu Pavithra, Berkilat!

May 14th, 2020 | by Arini Saleh
Make-It-Senang

Youtuber yang sedang meningkat naik, Sugu Pavithra meraih perhatian ramai apabila menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya ketika memasak. Cara masakan yang mudah dan kebersihan dapur turut mendapat pujian. Apa yang paling mengagumkan adalah kuali yang digunakan berkilat seperti baru!

Bagi ibu-ibu yang nak kualinya berkilat, apa kata cuba tips daripada Kila Aurora ini. Hasilnya memang puas hati.

Rendam selama 2 jam

Since ramai yang dm pm tanya apa yang Kila buat semalam.

Semalam punya projek sental bontot kuali. Gambar sebelum tak ada sebab tak sanggup nak snap. Geram punya pasal tengok periuk kuali youtuber Sugu tu berkilat bagai so acik pun nak la jugaaa. Dua ni je selalu guna jadi memang ada kuali yang lagi besar, Kila guna untuk rendam.

Rendam guna bahan yang ada je lemon + baking soda. Ikutkan sekali asam keping tapi dah habis so guna dua ni. Kuantiti ikut suka hati. Ikut tahap kritikal kerak kuali tu. Mine was stage 4 makin geram makin banyak letak. Me, 2 biji lemon, half botol baking soda.

Panaskan dulu air tu sebelum rendam. Dah rendam kuali tu pun Kila biar je sampai didih. Geram punya pasal. Mendidih.. tutup api biarkan berendam..

Tempoh rendam adalah 2 jam. Lagi lama lagi boek bergantung tahap ketebalan kerak. Angkat pastu kikis pakai pisau mana yang tebal tu.. mudah je dia tanggal.

Gosok tanpa air

Agak-agak dah boleh gosok, gosok pakai berus dawai guna sabun mandi fruitale. Katanya elok guna sabun kuning kedai eco. Tapi Kila tak ada. Sama je boleh kilatkan juga. GOSOK TANPA AIR.

Dengan kemahuan yang memuncak dan kudrat yang tinggi.. insyallah jadi. Sikit-sikit tu buat kemudian takpa sebab anak-anak dah tak boleh bagi kerjasama.

Tangan bahu memang sakit ya. Malam tadi pun tak boleh tidur. Bangun sahur ok dah. Kuku jari takyah cakap la.. haha. Tapi harini dah elok balik kuku saya. Tak kisah janji puas hati! Sebelum ada irfan lagi kuali-kuali ni. Dari beli baru baik buat nampak baru.

Sumber : Kila Aurora

The following two tabs change content below.