berita

Resepi Begedil Sayur Yang Pasti Jadi Kegemaran Sekeluarga. Senang Pun Senang!

January 22nd, 2020 | by faris
MyResipi

Buntu memikirkan hidangan minum petang? Semestinya sudah bosan dengan menu sama sahaja seperti cucur udang mahupun cekodok bukan? Apa kata cuba begedil sayur pula untuk menu seisi keluarga, seperti dikongsikan Norhana Yahya.

Bahan-bahan

Kononnya buatan air tangan sendiri orang kata. Teringin pun dah malam hari. Takpa, godek la peti ais. Tengok apa yang ada je hampa ubi kentang tu memang dah ada.

Daging, ayam dah clear. Oklah mama buat begedil sayur lah. Brokoli, daun sup ja yang ada. Acilah noh. Alhamdulillah jadi weh! Orang kata kalau simple je resepinya, tapi kalau kita tak buat.tak hado maknanyaaaa betui dak.

Resepi Begedil Sayur mama hana

Ubi kentang 5 biji
Bawang holland sebiji
Brokoli
Carrot
Daun sup
Telur 2 biji ikut saiz yang hampa ada…kalau kecik gunalah 3 biji mcm tu ..
Garam
Serbuk perisa Hilal
Lada hitam

Kupas kentang, stimkan sayur

Ubi kentang ni buang kulitnyga dulu. Cara potong ikut hampa la, ni cara sis.

Brokoli, carrot potong dan kita steam kan dulu. Nanti senang nak lenyek nanti.

Bawang holland potong dadu, daun sup potong tu jangan kasar sangat ya.

Tumbuk kasar

Masukkan brokoli dengan carrot ke dalam bekas ubi yang telah kita tumbuk tadi. Jangan tumbuk sampai tak ada rasa sayur pulak tau.

Goreng kentang dan lenyek

Goreng kentang dulu tau, tos dan sejukkan sekejap.

Kemudian kita lenyek, sis guna lesung. belasah je dalam besen ni. Orang lain siap guna lesung. Akak guna anak dia je, hahah. Lepas semuanya dah lenyek, dan ok. Baru kita lenyek brokoli dan carrot.

Masukkan telur, gaul sebati

Next, kita masukkan bawang holland dan daun sup yang telah dipotong, dan jangan lupa masukkan telur kuning 2 @ 3 biji. Tengok saiz telur yang hampa ada. Telur putih asingkan sebelah. Nanti guna masa nak goreng ni. Kita main celup celup masukkan garam, lada hitam, sebuk perisa hilal

Gaul lagi dan bentukkan

Dan gaul…gaul…gaul sampai jadi mcm ni.

Kita bentukkanlah jadi mcm ni. Hampa nak buat bentuk lain pun boleh. Kemudian celup la dengan telur putih kita asingkan tadi. Pastikan masa goreng tu, guna api yang perlahan saja supaya bentuk yang kita buat tu tak pecah masa menggoreng

Siap!

Taaaaraaaaa. Begedil sayur its done.

Sumber: Norhana Yahya

The following two tabs change content below.

faris

Content champion at Rev Asia
Self-proclaimed foodie yang mahu salam cium tangan pencipta Horlicks Mcflurry.