berita

Selalu Marah & Pukul Anak, Lelaki Ini Terkejut Bila Rakan Hulur Pisau..’Deep’ Sungguh!

January 18th, 2016 | by Wan
Make-It-Senang

anakcover

Mengendalikan kanak-kanak kadang kala menguji ketahanan, lagi-lagi yang nakal. Ada sahaja ‘idea’ pelik mereka. Bagaimana agaknya cara ibu bapa berhadapan dengan anak nakal seperti ini?

Tegur elok-elok? Marah? Pukul?

Anak aku ni degil la

nakal

” Bini dgn anak kau x ikut ker man”, tanya Brad.

” Dia letih, tadi ot. Dia x bg aku bawak anak aku.,” jelas aku.

Brad dari tadi beberapa kali aku lihat dia menengking anaknya. Dan aku masih memilih untuk diam.

” Payahlah. Anak aku ni degil la. Hishh… geram aku,” ujar Brad seakan mencuci otak aku.

” Payah? Elok jer aku tengok. Dah kau nak dia mcm mana? Xkan diam jer. Dia bukan anak ayam bro. Anak ayam pun x duduk diam.,” jelas aku sambil menikmati lamb chop yg enak sekali.

” Anak kau kecik lagi boleh la kau cakap gitu… tunggu dia besar sikit,” ujar Brad.

” Anak kau besar sgt ker? Beza 2 tahun jer pun dgn anak aku Brad…. Alasan kau jer tu,” jawabku malas nak memanjangkan perbincangan.

Tiba-tiba anak Brad tanpa sengaja menumpahkan air diatas meja. Brad kelihatan berang. Dipegangnya tangan anak kecil itu, sambil ditengking, sambil dicubit beberapa kali.

Aku hilang sabar.

Diaorang bukan nakal, diaorang cerdik dari kau

anak4

” Brad… Nah pisau,” ujar ku sambil menghulurkan pisau potong daging lamb chopku.

” Kau kenapa? Tetibe bagi aku pisau?,” tanya Brad kehairanan.

” Kau rodok jer perut anak kau tu, nanti dia diamlah,” jawabku smbil minum air.

” Erkkk..? Ishh…xdela sampai gitu man..,” jawab Brad.

” Broo… Anak ni kalau kau tgk balik, kau akan nampak diri kau. Diorg bukan nakal, tapi diorg cerdik drpd kau. So kau kena la lebih cerdik. Bila kau kalah, kau guna kuasa veto. Kau marah. Mana aci bro…didik dan tarbiyyah. Bukan marah. Nak ada anak, tp xnk fahami anak. Kau suka x kalau bini kau x faham kau? ,” ujarku panjang lebar.

” Mestilah x suka, ” jawab Brad ringkas.

” Haaa… tahu pun.Kau kena la fahami anak kau. Kau ingat marah tu boleh selesai masalah? Bila kau buat salah dan dosa, ada x Tuhan hantar petir kat kau?,” jelasku lagi.

Sumber : Abu Hannah

SKIP THIS AD ×