berita

Terpisah Jauh Dari Yang Tersayang, Pendidik Kongsi Pengalaman Mengajar Di Pedalaman Sarawak

June 16th, 2017 | by Hanis Aliaa | 10 comments
7.2K
reads
1.3K
shares
Gaya Hidup

Tak semua yang kita nak dalam dunia ni kita akan dapat. Susah mana pun hidup kita, kita kena ingat ada lagi orang yang lebih susah dari kita. Kadang-kadang pengalaman untuk merasai sesuatu perkara itu adalah lebih bermakna dan lebih baik daripada kita hanya dengar dari mulut orang lain.

Ini pengalaman yang dikongsi seorang insan bergelar pendidik. Masih muda dan baru mendirikan rumahtangga. Namun terpaksa meninggalkan yang tercinta demi menjalankan tanggungjawab sebagai seorang guru di sebuah sekolah pedalaman Miri, Sarawak. Kalau admin mungkin ambil masa untuk adapt dengan keadaan di situ. Memang salute pendidik di kawasan pedalaman begini.

400km dari Miri,berduka dek jauh dari yang tersayang.

Sumber air & eletrik macam mana?

Kita hormat dia, dia hormat kita.

“Doakan abang dapat pindah…”

Bukan mudah nak adapt dengan persekitaran baru. Tapi at least pengalaman itu mendewasakan kita. Dan menjadikan kita orang yang bersyukur.

Kredit : Saifulbahrin Zainuddin

10 Comments

  1. abg jambang says:

    tu pun nak cerita?

    satu malaysia tahu negeri tu la paling mundur di malaysia

    bakal2 cikgu semua bila je habis belajar

    semua harap tak ditempatkan di negeri tu

    • Lautdadak says:

      Ya…negeri kami mmg mundur. Apapun takda. Inikan pula hotel 5bintang. Menteri pun muda lg dari jagung ligo masak.
      Org2 semenanjung kalau boleh elak lah dtg ke borneo ni. Duduk ja sana. Klu dpt posting ke sini, reject trus ok. Merayu melutut la kat KPM. Jgn sshkan diri bbakti pada anak bangsa org lain. Bagus lg ajar anak melayu tmpt sdiri. Biar melayu pdai, pdai 8tingkat…

      • Indai Arthur says:

        Jera asai dedadak ko dik akih. Bjako lalu dadak. Nda ibuh kitu sida ya ngajar anak bangsa kitai. Mayuh bansa kitai mpu tpelajar.

    • miena says:

      mcm smenanjung hebat sangat smpai sarawak drendahkan.. all about mentality.. stdy tnggi langit sklipun kalau pmkiran mcm sampah…thuiiii laaa derr…

  2. mamaraisya says:

    maaf.. sarawak tidak mundur…. cuma luas dengan nikmat pokok hutan yang dijaga untuk kegunaan oksigen dunia… i’m not sarawak neither borneo.. but please respect setiap keunikan negeri masing-masing..

  3. kaki tabur says:

    kesian… nak undi dacing lagi????sila la mereput kat pedalaman tu