berita

‘Allah Sudah Tak Pandang Orang Berilmu’- Kenapa Golongan Makin Ramai Golongan Jahil Dapat Hidayah Allah?

June 10th, 2016 | by Ash Nordin | 26 comments
71.6K
reads
11.3K
shares
Kini Trending

1.1

Jika kita perasan makin ramai pelakon tanah air, public figure yang telah kembali ke jalan benar dan mendalami ilmu agama dengan lebih mendalam. Antaranya ialah Shamsul Ghau-Ghau, Ezany, Wahid Senario dan lain-lain lagi. Lepas itu kita dikejutkan pula dengan berita jutawan mak nyah kembali ke jantina asal. Tak kurang juga dengan berita gangster yang ada tattoo di muka bertaubat selepas mengalami mimpi yang ngeri.

Tapi kenapa golongan mereka sering dapat hidayah untuk kembali ke jalan yang diredhai Allah S.W.T? Kenapa tidak golongan yang ‘berilmu’?

Kenapa Allah pilih ramai si Jahil buat kerja dakwah?

Screen Shot 2016-06-09 at 11.00.44 PM

Screen Shot 2016-06-09 at 10.58.30 PM

Screen Shot 2016-06-09 at 10.58.42 PM

Adakah ia nya semua kebetulan?

Screen Shot 2016-06-09 at 11.01.00 PM

Screen Shot 2016-06-09 at 10.59.00 PM

‘Allah ambil untuk bawa agama Allah sekarang ialah orang gila, orang jahil..’

Screen Shot 2016-06-09 at 11.02.32 PM

Screen Shot 2016-06-09 at 10.59.18 PM

Apa sebab kita pulak kena risau?

Screen Shot 2016-06-09 at 10.59.28 PM

Semoga jadikan pengajaran & iktibar

Screen Shot 2016-06-09 at 10.59.39 PM

Sumber: Facebook Ali Zaik Bin Ibrahim

The following two tabs change content below.

26 Comments

  1. Cintailah Ilmu says:

    Ermm kenapa la cakap macam tu. Tetiba rasa tersisih pula.

    Allah tak pernah sisihkan sesiapa. Bahaya ayat ni walaupun niatnya baik. Dah nama pun viral. Mereka kembali ke jalan Allah, isunya mereka ini adalah golongan unik, tak ramai, jadi akan diwar-warkan, diviralkan, diberitakan. Yang baik-baik (ok selagi kita bernama manusia, tiada siapa yang sempurna). Tukar ayat, Yang biasa-biasa, bukan artis, bukan samseng, kita ni bukan sesiapa di mata manusia. Tak perlu viral, orang pon tak teringin nak tahu sangat. Syukur la, dugaan kita tak sedalam mereka tapi tak bermakna kita tidak diduga, Dugaan setiap insan tak sama.

    Mohon jangan kata golongan berilmu tak dipilih, lagi berilmu, carilah lagi ilmu untuk menjadi mukmin yang lebih baik.. Silap2 ada karang yang salah faham kata, ‘baiklah kita jadi manusia tak berilmu ni, sebab nak jd yg terpilih’.. Bahaya2. Mari terus mengejar ilmu. Siapa kita di mata Allah hanya Dia yang tahu.

    Wallahu A’lam.

    • Saya says:

      Setuju

      Golongan-glongan yg disebut penulis asal artikel ni adalah golongan yg agak dikenali atau public figure (dikenali atas apa juga alasan) jadi tak heranlah jika kisah penghijrahan mereka-mereka ni jadi viral kpd umum.

      Tapi jangan lupa pada siapa yang mengajak mereka pada asalnya (femes ke tidok?) dan orang-orang lain yg kita tak kenal yg kisah hijrahnya mungkin lebih hebat or berperpengajaran. Boleh ke kita conclude org yg berhijrah/pendakwah/da’ie itu golongan tak berilmu?

      Dan jgn pulak dikata golongan2 ini(public figure) tidak berilmu. Ilmu itu subjektif kepada apa yg kita cari n pelajari selagi ia bermanfaat.

    • Tok Daddy says:

      Kerana yang alim (berilmu), sudah jauh daripada paksi yang Nabi s.a.w. asaskan. Yang alim sekarang ni sgt2 jelek mengkafirkan sesama sendiri. Islam itu datang dalam zulumat (gelap gelita yakni dalam keadaan jahiliah), maka dihadirkan dengan an-nur (terang bercahaya menerangi kegelapan). Ia akan kembali bergelumang dgn zulumat, sehingga datang gelombang an-nur utk kali terakhir sebelum bergelumang sekali lagi dengan zaman zulumat. Ketika zulumat ketiga itu datang, berserta janji Allah menugaskan semboyan sangkakala dibunyikan. Wallahu’alam.

    • Tok Daddy says:

      This is fact, drpd zulumat kpd an-nur kpd zulumat kepada an-nur kpd zulumat kpd tiupan sangkakala & kiamat.

      Ini sebahagian tanda amaran paras merah, bukan lg oren. Jgn tunggu zulumat ketiga itu datang, kerana ia sudah terlambat.

  2. Hamba Allah says:

    Allahu, sedih. Begitu cetek pandangan saudara yg tulis tu. Yg diviralkan tu public figure. Ramai lagi pengejar saham akhirat yg berilmu. Pensyarah universiti, pelajar2. Dlam islam sendiri memuliakan siapa yg berilmu. Mohon tukar lah ayat yg lebih elok bg mengajak org pada kebaikan, bukan ukur pada ilmu. Hidayah milik Allah, siapa pun Allah pilih tak kisah berilmu ke tidak.

  3. hakuketu says:

    I got wat u mean…

    Sama2lah kt sentiasa bersyukur & melebihkan ibadah dan kekal di jalan Allah.

  4. NAHI MUNGKAR says:

    Mohon admin OhBulan delete artikel ini dgn serta merta. Takut lebih ramai yg akan salah faham nanti kerana penulisan tersebut boleh mengelirukan ramai pihak. Terima kasih.

  5. Razi88 says:

    Yup..sy pun setuju sprt cdgn shbat2 komen diatas.. mgkin blh guna ayat yg ok sikit.. bimbag org salah faham.. mksd nk smpaikan tu btul.. tpi tak semua org tahap pemikirannya sama.. kalau yg sy faham artikel ni lbh mksdnya seolah2 org berilmu je Allah pilih bagi hidayah.. jgn letakkan begitu.. Hidayah Allah tak kenal sesiapa.. bkn krn dia jahil..bkn krn dia yg dahulu. Tpi krn dia dipilih Allah utk berubah sekarang..dan sy harapkan semoga terus istiqamah dlm melakukan kebaikan..bimbg hati kita dibolak balikkan.. dan paling bimbang kita jadi riak dgn sifat kebaikan itu.. #nauzubillahiminzalik. Semoga Allah merahmati perbuatan kita dan diredahi.

  6. akupuntaktahu says:

    kalau FB/internet jadi rujukan mmg la nampak mrk ini shj..cubalah baca buku jumpa org tinggi agama yg bdekatan.insyaallah..tbuka lebih luas.kpd mrk yg kembali kepada jalan benar.alhamdulilah..hanya Allag tahu baik buruk hambany

  7. norhayati yaakob says:

    Bukan semua org faham apa yg penulis cuba utk sampaikn…hya org2 trtentu yg bole faham…ada golongan nya saja iaitu org2 yg mengikuti usaha dakwah penulis tersebut…tidak sesuai article ni di viralkn di oh bulan…silap2 jadi fitnah kpd penulis..harap tarik balik article ni..

  8. Nur says:

    Mohon Oh Bulan delete artikel……nk nk membabitkan soal agama yang agak sensitive…kl iye pun paparkan lah article yang kuar dari mulut org yg arif bab2 ni…

  9. Kupu kupu Emas says:

    Mcm Xkena laa artikel ni… Mohon semak dgn org2 yg berilmu…Takut ramai yg salah faham dan menjadikan alasan utk ramai org lain utk tidak menuntut ilmu… Jgn lupa, ayat pertama yg diturunkan adalah “Iqrak” maknanya bacalah… Allah menekankan kepentingan membaca dan menuntut ilmu pada wahyu yg pertama diturunkan kpd Nabi Muhammad s.a.w… Jgn bergurukan seseorg yg kita xtau tahap ilmunya, lebih2 lg benda yg sekadar pandangan yg ditulis oleh sesiapa shj di dlm internet ni…

  10. Tak sanggup baca sehingga habis….
    .
    saya pun marah apabila orang cakap belajar tinggi2 (tak kira ilmu apa) tak semestinya berjaya… sebab apa jua ilmu adalah mulia dan bagus apatah lagi ilmu agama yang boleh mengenal Allah dan beribadah kepadaNya… Bahkan ilmu keduniaan pun penting dalam mengurus dunia ini dengan lebih baik…
    .
    memang saya amat cemburu dengan semua ilmuan hatta apa jua bidang ilmu apatah lagi ilmuan agama islam….. akan rasa kagum dengan pelbagai ilmu apabila kita tahu erti ilmu, kepentingan ilmu..Nabi Adam ‘alaihissalam pun diberi ilmu berupa pelbagai nama benda ketika Baginda dijadikan….
    .
    Baju adalah satu keperluan penting buat manusia untuk melindungi dari pelbagai bencana apatah lagi baju / pakaian pun ada perbahasan yang luas dalam dunia keilmuan syariat islam.. maka nak buat baju pun perlu ilmu, dalam dunia ilmu berkenaan dunia fesyen dan baju pun ada pelbagai ilmu berkenaan baju dan pakaian seperti jenis warna, jenis kain, jenis benang, jenis mesin, jenis jarum dan pelbagai lagi…… itu baru sediikit ilmu je…. belum ilmu menguruskan jual beli baju / pakaian, teknik pemasaran jual beli baju…. belum lagi ilmu sosiologi, budaya dan psykologi berkenaan baju / pakaian…. itu semua memainkan peranan sampingan juga kepada perkembangan dakwah islam juga jika dikaji betul2….

  11. Eris says:

    Saya sokong…..

  12. Mamad kiko says:

    Delete saja artikel ni.. kemudian mintak penulis delete penulisan ini.. kemudian minta kepada yang share supaya delete… kemudia buat tulisan minta maaf….

  13. Aman says:

    Allahuakbar…
    Ilmuan Adalah gurunya

  14. Aman says:

    Oh bulan…
    Kembalilah kepada fitrah bahawa kita memerlukan golongan ilmuan

  15. Jusoh says:

    As salam
    Setiap manusia akan mengharungi ujian, setiap ujian berbeza pd tahap keimanan kita.. usahlah nk prtikai siapa golongan yg allah nk bg hidayah krna allah maha mengetahui siapa mkluknya yg layak.. makin tinggi ilmu kite makin kuat ujian nya. Apa yg penting bg kte.. prlu jg akidah supaya tidak trpesong ke arah yg lain krna akhir zaman akan dtg usaha utk memesongkn nawaitu kite.. wasalam

  16. Parker Allen says:

    waahhh tak malu ke dgn Allah nak perasan diri sendiri insan terpilih? sape yg declare title2 ni? setakat dalam gambar Tuhan tak pandang bro, sini dalam mau kira ikhlas ke tidak.

  17. Nasib kamu hai orang orang munsfik adalah sama dengan nasib orang orang sebelum kamu yang telah dibinasakan mereka lebih kuat serta lebih banyak harta benda dan anak pinak daripada kamu seterusnya mereka telah bersenang senang dengan bahagian mereka sebagaimana orang orang yang sebelum kamu itu bersenang senang dengan bahagian nya dan kamu pula telah memperkatakan perkara yang salah dan dusta..

  18. Rose says:

    Need to rephrase your sentence bro. Mcm pelik je yg last tu. Mengelirukan. Yg membaca boleh salah tafsir.

  19. man says:

    Sy nak tanye admin..hanya mreka yang mengikuti tabligh je ke di jamin berjaya??dan usaha jmaah tabligh je ke di kira menyampaikan dakwan dan ad kah org yang x ikut jmaah tabligh di kira x diterima hidayah??sdangkan banyak lagi jmaah di luar sana yang mmprjuang kan kbgkitan agama adakah itu x termasuk sbgai perjuangan dakwah???

  20. Kuih keria ceria says:

    tipu apakah ini.tak baik tau bulan puasa ni masyaallah.
    suamiku tabligh. kadang-kadang aku juga ke sana. ada saja golongan profesional, berilmu yang turun padang berdakwah sama-sama. Allah pilih ramai si jahil tapi yang pandai dan berilmu tetap juga ada. Tapi tulah, bukannya menarik kalau dibuat cerita kan…

  21. Manusia bodoh says:

    Tak nak cakap banyak cuma nak komen:
    Old ways won’t open new door.
    Manusia ilmu umpama setitik air laut,
    Dalam peta, malaysia umpama sebiji kacang ,
    Lagi cerita nak gebang.
    Remember only Allah knew, we don’t know.